Det er et omfattende pensum der skal læres for at kunne bestå teoriprøverne.

Der undervises i følgende fag:

1. Luftfartsret (LFR)
2. Menneskelig ydeevne (MYB)
3. Meteorologi (MET)
4. Flyvepræstation og planlægning (FPP)
5. Navigation (NAV)
6. Flyveprincipper (FPC)
7. Operationelle procedurer (OPP)
8. Generel viden om luftfartøjer (GVL)

Undervisningen er et samarbejde med Midtjyst Flyveskole, som indstiller til prøve hos Trafiks-, Bygge- og Boligstyrelsen

Kurset indeholder:

Et kompendium/i-bog
et antal videoer/lydfiler
en masse opgaver/øvelser
interaktive opgaver med responssvar

Ud over dette materiale skal der anskaffes / lånes: ICAO-kort Danmark, "computer" 
      vfr 500 karte daenemark 10582 1               crp 1 and case

 


Går du med en drøm om at kunne flyve, så skal du ikke længere end til Rårup Flyveplads for at indfri drømmen.
 

Du behøver heller ikke den store lottogevinst for at indfri drømmen. 

For at komme igang koster vores teorikursus kun kr. 3.000

Opstart mandag 4. september 2023.

Teoriundervisning hver tirsdag kl. 19:00 - 21:30
Man er velkommen til at kikke forbi og hører nærmere om undervisningen og vores Instruktører i Horsens Flyveklubs instruktører vil gerne fortælle om, hvordan det er muligt at få et flycertifikat fra kr. 30.000. samt vise vores skoleflyver og de andre fly som holder til på Rårup Flyveplads. 

 Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.Der e



Samtid med teoriundervisningen starter vi også med den praktiske skoleflyvning på Ultralight, således at teorien også bliver afprøvet i praksis, det skulle give en bedre sammenhæng og bedre forståelse af teorien. 

Undervisningen vil foregår tirsdage fra kl 19.00 til 22:00. Teorikurset vil køre hen over efteråret, og det vil være muligt at gå til prøve i december med de første fag, efter juleferien starte teoriundervisningen igen og fortsætter til det er muligt at går til prøve med de sidste fag til april. 

 Læs mere om kurset her: Teoriundervisning 

 Hør nærmere hos sekretæren Peer Bybjerg på 30 30 63 41 eller mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Med PPL teori kan man vælge 3 forskellige certifikattyper:

 
UL Certifikat: LAPL Certifikat: PPL Certifikat:
Kun til ultralette fly Motorfly til 1.900 kg Ingen begrænsing
Max 2 personer Max 4 personer Ingen begrænsing
     
   

Mulighed for at bygge videre
til erhvervspilot

Læs mere Læs mere Læs mere

 

Fritidspilot (PPL(A)-pilot eller LAPL-pilot) kan alle blive. Dog skal du være fyldt 16 år, have bestået teorien og radiokommunikationen samt have bestået det obligatoriske lægetjek, før du må flyve solo. For at blive ejer af en PPL(A)-licens eller en LAPL-licens, skal du gennemgå en uddannelse, der minimum omfatter: 
 - teori 
 - radiokommunikation på dansk 
 - 45 timers praktisk skoling (PPL-A) / 30 timers praktisk skoling (LAPL) 

Et PPL(A)-certifikat koster omkring 70.000 til 90.000 alt efter, hvor du tager det henne og hvor mange timers praktisk flyvning, du skal have. Et PPL(H)-certifikat er lidt dyrere, mens et LAPL- og et PPL(UL)-certifikat er noget billigere.

Når du har erhvervet dit PPL-certifikat, kan du udbygge det med Nat-VFR - dvs. med ret til at flyve VFR-flyvning om natten, og du kan udbygge det til at omfatte forskellige flytyper. 
Et PPL-certifikat er første skridt på vejen til at blive erhvervspilot

Med UL fly har du mulighed for at komme i luften for et overkommeligt beløb. Der kræves at du har bestået JAR-FCL PPL (Private Pilot License) eller LAPL (Light Aircraft Pilots License) teorikurset (pensum er det samme), at du helbredsmæssigt er godkendt af en flyvelæge og at du har certifikat til UL fly og at du er fyldt 17 år. 

Et UL-fly bestod oftest af aluminiumsrørkonstruktioner, hvor vingen er beklædt med kraftig sejldug. Siden ca. år 2000 har helmetal og komposit (glas- og kulfiber) fly domineret nyanskaffelserne indenfor UL fly. Et UL-fly må højest have en startvægt på 300 kg for et én-sædet og 450 kg for to-sædet. Har flyet monteret en nødfaldskærm kan startvægten øges til 315 kg for én-sædet og 472,5 kg for to-sædet fly.

Endvidere skal følgende betingelser være opfyldt: 

  • Max. 2 personer om bord.
  • Ubegrænset mængde brændstof, dog må MTOW 450 kg ikke overskrides.
  • Flyvning må finde sted over bebyggede områder, dog med hensyntagen til mulighed for at foretage nødlandinger.
  • Maksimum flyvehøjde er 9500` (se BL9-6, udg.5)
  • For at kunne flyve UL, skal du være medlem af Dulfu via en UL klub.

Der findes 2 klasser af UL-Fly: 
Klasse A: Vægtskiftestyrende fly, også kaldet trikes eller motoriserede dragefly. De styres med en styrebøjle ved at forskyde tyngdepunktet under vingen. 

Klasse B: Rorstyrede fly, der styres med styrepind og pedaler nøjagtigt som et almindeligt fly. 
Fås som byggesæt eller færdigbygget. Som byggesæt skal påregnes 500-2.000 timers arbejde, afhængig af hvilket byggesæt eller kit og din egen erfaring.
​​
Når du går igang med UL pilotuddannelsen skal du gøre dig klart, at du som pilot og fartøjschef har det fulde ansvar for at teknikken fungerer - m.a.o. du skal have teknisk indsigt og kunne vurdere, om flyet er forsvarligt og sikkert at flyve i, ud over at du som pilot skal beherske at flyve flyet på en betryggende og sikker måde inden for de regler, der gælder for UL fly.

Horsens Flyveklub har en UL-instruktør som kan forestå den praktiske uddannelse, den nødvendige teori kan tages  i Horsens Flyveklub.

 



 

 

Side 1 ud af 2